Release: Vykort från kontoret
Postad 09:00 14/5 2014 av Henrik Lans. Kategorier: Nyheter, Release, Exklusivt, Intervju

Adolphson & Falk släpper ny EP om livet på kontoret. Vi tog oss ett prat med Anders Falk och bad honom berätta om skivan. Här är historien om hur skivan blivit till, och hur det gick till när man tackade nej till att låta Håkan Hellström medverka!


Idag släpper alltså Adolphson & Falk, tillsammans med den nittonhövdade Kontorsorkestern, sin nya EP Vykort från kontoret såväl digitalt som en fysisk platta i sin egen webbutik. Anders Falk ställde vänligast upp på att berätta lite om skivan och svara på några frågor...

Det har arbetats med skivan under ganska lång tid - vi fick en första indikation på att någonting var på gång för över ett år sedan. Berätta om hur idén till den här skivan kom till?

Idén startade som ett rent Falk-projekt och fick tidigt arbetsnamnet "Åffis-paketet". Genom åren har jag i mitt jobb som landskapsarkitekt mött flera kontorsarbetare som också spelar i band och det har lite löst diskuterats om man ska spela ihop någon gång; det har dock aldrig blivit av tidigare. En vacker dag 2012 fick jag idén om att skriva sånger som handlade om kontoret i ett humoristiskt perspektiv - det finns så få sådana så jag tyckte det var dags; och samtidigt gav det mig en anledning att kontakta flera av dom jag tidigare pratat med. Jag tyckte det var en del i det roliga att alla som skulle medverka också skulle jobba på kontor, och eftersom även Tomas jobbar på kontor ställde jag självklart frågan även till honom - och så bestämde vi att transformera kontorsprojektet till ett Adolphson & Falk-projekt.

Ingen av de som är med på skivan är alltså, precis som Tomas och Anders, proffsmuiker, utan försörjer sig på annat. Anders berättar lite om utmaningen med att jobba med en så varierad ensemble:

Det svåra med alla musiker var att jag inte på förhand visste hur bra dom var i inspelningsmiljö; ingen av dom hade någon studiovana även om dom spelat mycket i andra sammanhang. Det var en chanstagning som vi tycker fallit mycket väl ut! Alla musiker levde mycket väl upp till och vissa till och med överträffade förväntningarna. Resultatet blev nog bättre än viräknat med, och en extrabonus var att alla tyckte det var väldigt roligt att delta; en glädje som inte alltid kommer fram hos yrkesmusiker. Jag tror att den glädjen går att höra på inspelningarna!

Vad har varit svårast att sy ihop med produktionen?

Det svåra var att det var många pusselbitar att få ihop till något homogent under en ganska lång och utsträckt tid. Plattan rymmer visserligen bara fyra låtar, en klassisk EP, men det är sammantaget ganska många deltagare på de fyra spåren och de är inspelade på olika sätt. Vi började med två olika kompgrupper som spelar på två sånger var. "Stockholmsgruppen" är två jobbarkompisar, Anders Wallmark, som också är landskapsarkitekt och som jag har kontakt med dagligen, på bas och Anders Nyh, som jag också jobbat mycket med, på trummor. Båda spelar i egna band mellan varven. Kompgrupp nummer två är en annan landskapsarkitekt, Lars-Magnus Ejdeholm, som jag pratat en hel del musik med genom åren och även spelat lite med tidigare, på bas och på trummor är det hans bandpolare Jens Larsson som är mjukvaruutvecklare till vardags. Dom är samspelta sen många år tillbaks. Lars-Magnus bjöd också in sin kompis, skattejuristen och pianisten Micael Zingmark. Tillsammans med dom två konstellationerna gjorde vi bakgrunderna i Decibel Studios hos Dagge Lundquist där vi själva är vana att spela in. Sen har vi byggt på vartefter med övriga deltagare som vi spelat in hemma inklusive våra egna instrument och körer. Det går ju bra att göra det i dessa digitala tider och sen bära med sig ljudspåren på ett USB-minne till studion när det är dags för mix.

Med en så stor ensemble inblandad under så lång tid så borde det ha hänt en del under inspelningarna. Finns det något du speciellt minns?

Det hände mycket kul under den här tiden!

Till exempel så fick jag ett tips från en arbetskollega att han hade en tjej på sitt kontor som spelade bra cello; ett instrument som jag gärna ville ha med på "Alingsås". Jag kontaktade Emma Lundborg som blev jättesugen på att få vara med i projektet - det var bara ett problem: hon var höggravid och väntade barn vilken dag som helst! Vi bokade omgående en kväll för inspelning, Emma kom med en grymt stor mage som var i vägen för cellon hela tiden - men med glatt humör och med stor musikalitet och skicklighet spelade hon de vackra cellostämmorna. Veckan efter fick hon en son!

Och kanske inte direkt relaterat till inspelningen, men för mer än 10 år sen var jag på jobbesök på Botkyrka kommun. Trafikingenjören Erik Andersson inledde med att ta mig till den obligatoriska kaffeautomaten. Han frågade mig om jag ville ha mjölk i kaffet - jag svarade "Jag dricker mitt kaffe svart". "Det kan du ha till en sångtitel", replikerade Erik. 10 år senare var det dags; jag behövde en fjärde sång till de tre övriga och ville skoja med alla män som vill visa sig på styva linan i överkant. Jag kom ihåg Eriks ord som nu passade perfekt!

Kanske allra roligast var när jag var i Decibel Studios för att spela in lead-sång på titelspåret ”Vykort från kontoret”, som har mycket skrammelinstrument i arret; basisten Anders Wallmark följde med för att få chansen att lära sig mer om studioarbete. När vi tog en paus kom ingen mindre än Håkan Hellström ut från B-studion där han höll på med sitt senaste succé-album "Det kommer aldrig va över för mig". Vi fick ett trevligt och intressant samtal om både låtskrivande och inspelning till både Anders W:s och min glädje. En kommentar som jag dock glömde klämma ur mig var att vi höll på med en sång med latinorytmer; vi hade gärna låtit Håkan lägga på lite mer sydamerikanskt skrammel - sånt är han ju bra på. "Men det går tyvärr inte, för du jobbar inte på kontor!"

1987 släppte ni albumet "Det svåra valet", som ju handlar om en vanlig persons vardagsbestyr. Nu, 2014, har Tjänstemannen blivit lite äldre, men återvänder fortfarande till den hackade biffen i personalrestaurangen; hans inkorg är ständigt full, kaffet i hans kopp är svartare än Dostojevskijs Vita nätter och han reflekterar över sina livsval. Han verkar inte längre längta bort till livet utanför rat-racet, utan snarare verkar han tycka det är rätt bekvämt och invant. Har han blivit resignerad och bitter, eller är han ändå rätt nöjd med hur det har blivit?

Han är så nöjd så att han till och med kan tänka sig att fira semestern vid sitt solbelysta skrivbord i sin bekväma stol. Han är alltid beredd att jobba både dag och natt för att anta utmaningarna och uppnå de utsatta målen! Biffen har visserligen bytts mot sushi, men kaffet är fortfarande svart. Det enda som stör är den överfulla mailboxen och ibland den gnagande känslan att han borde nått lite högre höjder...

På tal om vykort, vad är det mest udda ställe ni har fått vykort ifrån?

Det kvalar väl inte in som vykort kanske, men det absolut häftigaste MAIL jag har fått var när vi oväntat fick svar från Christer Fuglesang att han gärna ställde upp på en speciell inspelning av "Tyngdlös". Vi hade varit i kontakt med ESA, den europeiska rymdorganisationen, när det plötsligt och oväntat kom ett mail med adressen "NASA One". Det kändes stort! Nästan som "The White House". Det var tur att inte mailboxen var full den gången!

Och avslutningsvis, bara för att undvika spekulation när temat nu är jobb och reflektion över yrkesrollen - ni är båda på väg emot eller har passerat det magiska 65-årsstrecket. Vad är planerna för pension från förvärvsarbete och (Gud förbjude) musikkarriären?

Vi tvärnitar inte i livet! Nu minskar vi på kontoret och ökar på studion - det finns ingen pension från musiken! Det är ett kall som vi valt att leva med som dessutom, troligen, är ett livselixir. Om fyra år, 2018, kommer Adolphson & Falk att fira 50-årsjubileum!

Det ser vi såklart väldigt mycket fram emot att få vara med på, men fram tills dess - njut av Adolphson & Falk och Kontorsorkesterns "Vykort från kontoret"!

Det finns inga kommentarer till artikeln - Skriv en kommentar

Radiointervju med Tomas Adolphson
Postad 12:30 5/4 2011 av Henrik Lans. Kategorier: Intervju, TV/radio

Radio Österåkers program Radio X sände i helgen en avslappnad intervju med Tomas Adolphson. Han berättar lite om hur Adolphson & Falk började och om deras utveckling, spelar en hel del musik och förklarar varför man inte ska använda varmvatten i matlagning (han är ju trots allt VA-ingenjör). Dessutom gör han reklam för adolphson-falk.com! Lyssna på programmet på Radio Österåker Play!

Det finns inga kommentarer till artikeln - Skriv en kommentar

25-årsjubileum!
Postad 08:15 15/3 2011 av Henrik Lans. Kategorier: Nyheter, Live, Exklusivt, Historia, Intervju, Video

Idag är det exakt 25 år sedan Adolphson & Falk toppade Trackslistan med Ifrån; någonting vi självklart inte missar att uppmärksamma här på den officiella fansiten!

Radioprogrammet Tracks lades tyvärr ner av Sveriges Radio tidigare i år, men vi är många - i ett stort åldersspann - som har glada minnen från lördagseftermiddagarna med Kaj Kindvall. Den 15 mars 1986, knappa 18 månader efter att programmet börjat sändas, fick Trackslistan sin första svenskspråkiga etta; det var inga andra än våra vänner i Adolphson & Falk som stod för den - och precis just idag är det 25 år sedan Ifrån (en av mina personliga all-time A&F-favourites) skrevs in i historieböckerna!

Berätta lite om hur det gick till när ni spelade in Ifrån. Hade ni på känn att den skulle bli så stor som den blev?

Anders Falk: "Jag tror inte att någon av oss fem förstod att det var Ifrån som skulle bli den stora hiten från albumet - vi trodde mer på Någon. När I nattens lugn släpptes började Ifrån emellertid höras på radion omgående - och det mycket! Lasse Wiggman på Air Music lät pressa en promotion-singel för att den skulle kunna testas på Tracks, och resultatet blev en förstaplats - två veckor i rad!"

LG Nilsson (som producerade albumet under pseudonymen Bad Sector) fyller i: "Ingen av de låtar vi spelade in föll på plats direkt, men Ifrån kändes någorlunda stabil från början. Vi fick till ett bra tryck med tunga trummor och skönt sväng med blåsinstrumenten som är lite av gimmicken i låten."

Anders: "Ur min synvinkel kände jag mig verkligen nöjd över karaktären som Greg hittade i arrangemanget, där synthslingan från första versen kompletteras med häftigt blås i vers två som sedan utvecklas i vers tre och fyra. Pianosolot var det inte heller något fel på."

LG igen: "Slutresultaten på inspelningarna blev aldrig som någon av oss tänkte... det blev alltid bättre! Det berodde på att vi aldrig gav upp och att vi fem tillsammans pressade på med idéer och uppslag tills det inte gick att göra bättre. Först då var det klart. Om vi kände på oss att det gick att göra något mer fyndigt så gjorde vi det. Vi var hungriga. Vi slarvade inte med någon del."

Anders - du har tidigare sagt att du är väldigt nöjd med just den här texten. Berätta lite om hur den kom till?

Anders: "Melodin till Ifrån var, som nästan alltid, klar innan det var dags att skriva text. Det är en ganska speciell och inte sällan jobbig process att börja från ingenting och hitta ett texttema som i sig är intressant och också "låter bra" när man sjunger och som stämmer med melodin så att text och musik bär varandra.

Det första i texten jag skrev var "Vi reser inte till nånting, vi reser ifrån". Det låg rätt i munnen, lät intressant och var en textmässigt utvecklande fras att arbeta vidare med. Sedan var det dags att börja väva en historia som verkligen betyder någonting. I det här fallet ett ganska starkt, allmänmänskligt innehåll; det klassiska att man alltid tvingas Lämna i någon form - att man aldrig får Behålla. Sedan ska texten helst utvecklas i en riktning där varje rad på något sätt tar avstamp från tidigare innehåll. Helst ska ingen rad "trampa vatten" utan vara stark i sig och leda vidare till nästa, så att sången växer mot slutet."

Ni spelade även in en engelsk version av låten?

Anders: "Ja, Air ville testa den europeiska marknaden igen, så Greg (FitzPatrick) skrev den engelska texten till Just Left Behind. Vi var för en gångs skull faktiskt med alla fem och gjorde en playbackversion på Sky Channels nordiska kväll - Dagge (Lundquist) spelade trummor och LG spelade pianosolot iklädd frack (se videoklipp nedan, reds anm)! Men det blev ingen Europa-hit, trots detta och att låten testades i Europatoppen (ett program inom ramen för EBU-samarbetet). Hade vi lyckats där hade vi troligen varit rika nu..."

Ni har spelat Ifrån i olika tappningar under åren. Hur anpassar ni den efter olika arrangemang? Ändrar ni på stämmor och liknande?

Tomas Adolphson: "Mycket av stämläggningen vi gör live nu liknar det som finns på ursprungsversionen, men inte allt. Det har fötts nya möjligheter i huvudet vid alla tillfällen vi spelat våra sånger under de senaste 5-7 åren - oavsett om det är på tu man hand eller i andra konstellationer. Ibland testar jag det i stunden och ibland tar jag mig en funderare hemma och känner om det förbättrar soundet. Sedan kan det ju också vara kul att roa sig själv och få lite omväxling..."

Anders tillägger: "Det finns ingen version som slår den första. Men så ska det vara med en Tracks-etta!"

Till slut - kan vi få en anekdot från inspelningen?

LG drar sig till minnes en typisk studiokonversation: "Det sista vi brukade spela in var Dagges trum-fills när vi närmade oss slutmixen - och Ifrån var inget undantag. Oftast var Dagge och jag ensamma i studion vid det här laget.

- Ere'nte lite tomt här, säger jag 1:24 in i låten och tittar på Dagge.
- Kanske det, säger Dagge och tittar på D-drumsen.
- Och här vid 2:10 kan du ju damma på igen...
- OK... Jag kör här vid luckan mellan pianosolot och sången vid 2:27 också.
- Sure, det blir kanon!
- Dags å gå hem nu va?
- Eeee... 2:43 känns lite ödsligt också. Trioler Dagge, trioler!
- Där också? Ja, ja...
- Vid 3:15 får du ta i för kung och fosterland.
- (Dagge dunkar på trumpadsen) Där fick du så ru teg va?
- Nu börjar det likna nåt. Grymt! Men här är det nästan tyst... 3:31, lyssna?
- Det räcker nu, LG. Det är bara fejden kvar... klockan är snart två... måste hem och sova...
- Redan?
- ???
- OK, ses i morrn.

Tomas avslutar med att lägga in en liten protest: "Jag vet att jag var så barnsligt förtjust i dessa trioler att jag hade väldigt svårt att gå hem om det drog ihop sig till triplet time... så alldeles ensamma var ni nog inte!"

Vi avslutar den här artikeln med att bjuda på två videoklipp - dels en liveupptagning från förra månadens konsert på Musikens hus i Göteborg, där Tomas, Anders och Greg backades upp av slagverkaren Robin Ekenstam, och dels en liten "hyllningsvideo" som visar fem olika versioner av 25-årsjubilaren! Vi gratulerar på bemärkelsedagen!

Ifrån 25-årsjubileum av förstaplatsen på Trackslistan!





Ifrån live i Göteborg:




Se även följande sidor:
Ifrån i låtarkivet
Ifrån (akustisk) i låtarkivet
Ifrån (live) i låtarkivet
Just Left Behind i låtarkivet
Promomaxin Ifrån i diskografin
Singeln Just Left Behind i diskografin
Albumet I nattens lugn i diskografin
Samlingsboxen 101010 i diskografin
Live-DVDn Levande på Rival i diskografin

Det finns inga kommentarer till artikeln - Skriv en kommentar

En vecka kvar, hur står det till med nerverna?
Postad 09:05 12/2 2011 av Henrik Lans. Kategorier: Live, Intervju

Inför nästa veckas konsert lyckades vi fånga Tomas, Anders och Greg i flykten och ställa lite frågor om deras känslor inför spelningen!

De har spelat ihop i trettio år, men det är först på senare år som Adolphson & Falk har börjat spela live mer regelbundet - och nu i Göteborg blir det faktiskt första gången vi får se Greg live på scenen också (bortsett från de kortare spelningarna på Kolingsborg och Bengans och i TV4s Nyhetsmorgon i samband med releasen av samlingsboxen). Vi tog pulsen på de tre huvudpersonerna inför den historiska konserten.

Berätta lite om hur ni känner inför att stå på scenen, och vad det har betytt för er musik på senare år?

Anders Falk: I och med att vi inte precis nötte ut oss på spelningar på 80-talet - vi gjorde bara en större turné 1985 i södra och mellersta Sverige - känner vi verkligen nyupptäckandets glädje när vi nu gör våra konserter, allt ifrån större spelningar med flera musiker på scen till bara vi två på tu man hand på Soppteatern på Stockholms stadsteater. Vi vill gärna göra olika typer av framträdanden. Det är två helt olika saker att göra musik på en scen och i en inspelningsstudio. Ett helt annat sätt att rikta energi. Det är klart roligt att göra och att lära.
Tomas Adolphson: För min del är det ett oerhört lyft att vi nu gör liveframträdanden. Känslan av att vara utlämnad till vad som händer i stunden är fantastisk, långt från det skyddsnät som förstås finns i studiosammanhang. Dessutom har vi nog båda uppfattat att våra sånger går fram på ett mycket bra sätt i den lilla skalan och därför ska det också bli häftigt att se hur det blir i Göteborg. Når vi fram även om nu bakgrunderna är så mycket kraftfullare än vad vi är vana vid live? Spännande!

Och Greg - hur känns det för dig att få kliva fram lite mer i spotlighten; från att ha varit "Arr: Greg FitzPatrick" bakom bandet Adolphson & Falk till att nu vara "A&F featuring Greg FitzPatrick"? De allra flesta vet ju vem du är och hur mycket du bidragit ändå, men hur mycket har du stått på scenen tidigare?

Greg FitzPatrick: På sjuttiotalet var jag en av de flitigaste gatumusikerna i Europa. (Reds anm: Läs om Gregs äventyr som gatumusiker i "Den svenska synten" som finns i boxen 101010!) När jag sen kom till Sverige spelade jag regelbundet i olika konstellationer, t ex med Roffe Wickström och Atlantic Ocean. Så nog har jag stått på scen i mina dar, men då var det som basist och trummis. Keyboard har jag mest sysslat med i studiomiljö. Finns det något roligare än att stå på scen med sina kompisar och ha kul ihop och samtidigt roa andra? Jag har för övrigt bara gjort roliga saker i hela mitt liv... och fått betalt för det!

Vad har ni för förväntningar på Göteborgsspelningen, och vad kan fansen förvänta sig?

Tomas: De som har följt oss på senare år vet ju ungefär vilken repertoar vi har haft, men vi lovar att tillföra en del överraskningar...
Anders: Kan man sin Adolphson & Falk så kommer man att känna igen idel gamla 80-talshits.
Greg: Men räkna med att ni inte kommer att känna igen alla tongångar. Vi kommer att överraska med en hel del nya inslag!

Hur förbereder ni er inför konserten? Finns alla gamla arrangemang, samplingar och instrumentpatchar kvar i Gregs digitala byrålådor, eller använder ni de färdiginspelade spåren som bakgrund? Berätta lite om hur skapande-/nyskapandeprocessen fungerar?

Tomas: Vi repar rätt mycket, mest individuellt just nu. För Anders och mig innebär det att återvända till de harmonier som finns på de gamla 80-talsskivorna för det vi kört akustiskt är ibland lite annorlunda och vi får tänka om. Men det är bara spännande!
Anders: Det blir en mix av förinspelade 80-talsljud och nya ljud från senaste plug in-programmen. Vi utvecklar det mellan oss tre.
Greg: Vi bygger och river och bygger igen. Och vi har också med oss min gudson Robin Ekenstam på trummor som extra krydda och förstärkning.

Vad har ni för relation till Göteborg? Har ni några speciella minnen därifrån?

Tomas: Jag bodde i Göteborg i fem år när jag gick på Chalmers och dessutom jobbade jag där ett tag efter det, så Göteborg finns i mitt hjärta. Somrarna är fantastiska, tyvärr är det lite svårare att vara entusiastisk när det gäller vintrarna...
Anders: ...och vi skrev faktiskt våra första sånger som hamnade på skiva på Kungs Ladugårdsgatan hos Tomas. Vi fick specialbeställningar från producentlegenden Curre Pettersson att göra melodier åt visartisten Barbro Hörberg. Vi träffades varannan helg och vigde hela veckoslutet åt komponerande.
Tomas: Vi har gjort några riktigt bra akustiska konserter i Stenhammarsalen i konserthuset dom senaste åren också.

Och så till sist - hur ser scenframtiden ut? Blir det några fler konserter framöver?

Anders: Vi har inget inbokat ännu. Göteborgskonserten blir unik i den meningen att det är första gången Adolphson – Falk – FitzPatrick gör en hel konsert ihop, någonsin, men förhoppningsvis inte den sista! Vi räknar förstås med fler upplevelser ihop. Det finns ju som sagt inget roligare...
Tomas: Jag känner en stor glädje och inspiration av att vi kan hålla våra gamla sånger vid liv på så många olika sätt och vi hoppas att även synthupplägget kommer att uppskattas på det sätt vi känner att våra andra konstellationer har mottagits!

Stort tack till Tomas, Anders och Greg för att ni tog er tid! Biljetter till spelningen finns fortfarande att köpa via Trancentral Media!

Det finns inga kommentarer till artikeln - Skriv en kommentar

Adolphson & Falk hyllar Ennio Morricone
Postad 16:54 8/9 2010 av Henrik Lans. Kategorier: Live, Intervju, Video, Länkar

När kompositören Ennio Morricone tog emot Polar Music Prize i förra veckan fanns många av musikvärldens stora på plats. Självklart så också Adolphson & Falk.

Den italienske kompositören Ennio Morricone, som i år delade Polar Music Prize med sångerskan Björk, är mest känd för sin tidlösa filmmusik, och det var också för den - och för sättet på vilket han befäste trenden för Hur Filmmusik Ska Låta som han fick priset. Över 500 filmer har musik signerad Morricone, och otaliga fler har lånat fraser och melodier. Alla får vi väl någon slags känsla längs ryggraden när vi hör temat till Den gode, den onde och den fule? Tomas Adolphson: "... tänk bara på alla läckra tonsättingar till Clint Eastwoods västernfilmer."

Efter prisutdelningen bjöds på uppträdanden, bland annat en specialskriven hyllningsmelodi till Ennio Morricone, signerad Anders Falk och Greg FitzPatrick, framförd av konstellationen Staygold meets Adolphson & Falk. Greg Fitzpatrick berättar: "Det var egentligen Staygold som fick frågan - de föreslog samarbetet med oss och Polarpris-kommittén tyckte det var en lysande idé." Staygold är en svensk elektronikaduo bestående av Carli Löf och Måns Glaeser som idag ligger på independentbolaget Magnetron. Carli har tillsammans med flickvännen Fiona FitzPatrick (dotter till Greg) även gjort en remix av A&F-klassikern 1-0-0-1-0 som kommer att finnas med i den nya samlingsboxen.

Greg avslutar med att beskriva sin beundran för Morricones förmåga: "Det roligaste med Morricone är alla galna soundtracks han gjorde i början av sin karriär. Med inga pengar och på flera tusen mils avstånd till Hollywood hittade han på saker som skulle aldrig, aldrig sett dagens ljus i USA.", och vi kan bara hålla med. Grattis, Ennio Morricone till Polar Music Prize 2010!

Länkar:
Youtube-video av framträdandet
Staygold på MySpace
Ennio Morricone på Wikipedia
Ennio Morricone på IMDB
Polar Music Prize hemsida

Det finns inga kommentarer till artikeln - Skriv en kommentar

Med Fyrisån i blodet
Postad 11:00 31/8 2010 av Henrik Lans. Kategorier: Intervju, Länkar

Uppsala Studentkårs reporter Sara Källsner mötte A&F i Uppsala i våras. Resultatet hittar du här.

Missa inte heller att Fyrisån sedan en månad finns att köpa på singel: Ginza.

Det finns inga kommentarer till artikeln - Skriv en kommentar

Historien om Mer jul
Postad 09:30 17/12 2009 av Henrik Lans. Kategorier: Historia, Intervju, Video

I samband med att STIM avslöjat att Mer jul var årets mest spelade jullåt 2008 (upp från tredje plats 2007) så har Anders Falk skrivit en liten berättelse om hur låten kom till.

Anders Falk:
Vi hade, som relativt okända låtskrivare, fått chansen att göra några specialbeställda sånger till det nystartade radioprogrammet Eldorado 1980. Dom gillade det vi gjorde och när det närmade sig jul 1981 frågade Kjell Alinge om vi kunde skriva en special-jullåt till årets sista program. Vi tvekade inte och skrev en sång som textmässigt hade lite Kjell Alinge-anda i sig och som vi gav en ironisk men ändå kärvänlig karaktär.

Eldorados musikproducent Lars-Göran Nilsson hade privat köpt en synt som heter Pro 1 och en liten rytm-box vid namn Dr Rythm. Hemma i vardagsrummet gjorde han det omisskänliga bas och rytm-spåret och spelade in det på ett rullband. I en talstudio i radiohuset utnyttjade vi den gamla hederliga sound on sound-tekniken med två bandspelare, och sjöng vår sång till gitarrkomp mot rytm-spåret. Sen gjorde vi ett pålägg till med två gitarrer och mer sång i refrängerna medan Lars-Göran stod i bakgrunden, en bit bort, och skramlade med bjällror. Högst primitivt men samtidigt charmigt. Efteråt gjorde Lars-Göran det kaotiska julkollaget med samma enkla teknik nere i radioarkivet och mixade in det i slutet.

När sången spelades i programmet var det andra radioproducenter som bad att få låna bandet till andra julprogram. Denna ursprungsversion togs sen med på LP:n Stjärnornas musik, som i övrigt innehåller specialskrivna sånger även av andra artister direkt för Eldorado. Nästa år började Mer Jul spelas ganska mycket både här och där och året efter ännu mer. Efter stadigt ökad radiospelning tre år i rad beslöt vi att göra en mer noggrann inspelning i skivstudio 1984, men med samma ingredienser. Det är den versionen som nu hörs varje jul i både radio och varuhusets rulltrappa. Det året gick julsingeln rakt in på försäljnigslistanlistan. Vi blev inbjudna av Annika Jankell att mima Mer jul framför ett dukat julbord. Den TV-snutten brukar man kunna se på Youtube.

Sen dess har Mer Jul, som ett nyfött barn, växt upp och klarar sig utmärkt bra själv. Och genererar stadigt STIM-pengar till sina stolta föräldrar.

Länktips:
- Eldoradoskivan i diskografin
- STIMs pressrelease
- Mer jul på YouTube

Not: Artikeln är hämtad ur ett mail direkt från Anders Falk. Samma historia finns även återgiven på STIMs hemsida, men den är inte kopierad därifrån.

Det finns inga kommentarer till artikeln - Skriv en kommentar

Adolphson & Falk i unikt samarbete med Christer Fuglesang
Postad 20:30 2/9 2007 av Henrik Lans. Kategorier: Release, Exklusivt, Intervju

Den 10 september är officiellt releasedatum för Adolphson & Falks singel som bland annat innehåller en nyversion av låten Tyngdlös - men redan den 3 september finns den att ladda ner från iTunes. På singeln medverkar en lite oväntad gästartist. Men vem kan egentligen passa bättre att beskriva tyngdlöshet än någon som faktiskt varit med om det? Den kände svenske astronauten Christer Fuglesang tvekade inte att ställa upp när han blev tillfrågad.
- Han nämnde att han tyckte om vår musik sedan tidigare, berättar Anders Falk för adolphson-falk.com.

Tanken att fråga den berömde rymdfararen om han ville medverka väcktes redan i januari i år. Bandet ville inför nyinspelningen av Tyngdlös höra hans berättelse om hur det faktiskt är att vistas i tyngdlöshet.
- Som kontrast till vår mer själsliga infallsvinkel i sångtexten, menar Anders Falk.
Att få astronauten att medverka var inte helt lätt. Visserligen hade han själv godkänt det, men eftersom han inte får utnyttja sin status för egna kommersiella syften var samarbetet tvunget att godkännas av ESA (European Space Agency). Efter flera telefonsamtal och mail med Christer Fuglesangs officiella kontaktperson på ESA fick skivbolaget klartecken.

Intäkter till stipendiefond
- Tillsammans med Christer beslöt de att eventuella royaltypengar till honom skulle gå till en stipendiefond för forskning på Kungliga Tekniska Högskolan i Stockholm, berättar Anders Falk.
- Detta tyckte vi själva var en sympatisk lösning, så vi kommer att låta en tredjedel av skivans intäkter gå till samma fond så att även vi själva kan stödja det goda syftet.
Ett stort problem var dock att få astronautens tid att räcka till för att göra inspelningen. Det hela löstes genom att han läste in en tio minuter lång berättelse om tyngdlöshet på en digital diktafon. Den lämnades sedan över till Anders Falk av Christer Fuglesang själv när han var på besök i Sverige.
- Vi diskuterade vad vi i bandet själva hade tänkt oss och hur Christer såg på sin medverkan, säger Anders Falk till adolphson-falk.com.
- Vår första tanke i januari var att lägga in Christer någon minut i början av Tyngdlös. Men materialet innehöll även, för oss, det perfekta slutet. Det kändes självklart att utnyttja mer av hans berättelse till ett andra spår. Vi klippte ihop två och en halv minut där Christer själv berättar hur det är att vara i tyngdlöshet och mailade över den färdiga sången och hans berättelse för godkännande. Vi fick godkännandet och nu är singeln klar.

Fler instrumentala pålägg
Singeln innehåller allt som allt tre spår. Förutom Tyngdlös, som i grunden är scenversionen men med fler instrumentala pålägg (Michael Blair har lagt på percussion och Adolphson & Falk själva har lagt på fler gitarrer) samt Christer Fuglesangs intro och outro, innehåller den alltså ett talspår – Att vara i tyngdlöshet – samt albumversionen av Vidare. Den senare har även den anknytning till Christer Fuglesang, berättar Anders Falk.
- Vi lade med Vidare från albumet för att det var den andra rymdlåten vi tillägnade Christer från scenen. De som inte har albumet får ytterligare en sång att avnjuta.
Singeln släpps digitalt den 3 september och officiellt på cd den 10 september. Omslaget har – förstås – rymden som tema och är designat av Anders Falk och hans son John. Det anspelar på den ryska Sputnik som sköts upp i rymden 1957. Anders Falk minns den händelsen mycket väl.
- Jag gick i andra klass och det var mycket hallå i medierna på den tiden, minns han.
- Man var till och med ute på kvällen och spanade mot himlen för att få en skymt av en liten rörlig prick på himlavalvet.

Adolphson & Falk lär som vanligt inte göra sina fans besvikna. Särskilt inte de som har det minsta lilla intresse av rymden – och vem har inte det? Eller som Anders Falk uttrycker saken för adolphson-falk.com:
- Rymden fascinerar!

Artikel av Anna Gummerus.

Det finns inga kommentarer till artikeln - Skriv en kommentar